miercuri, 30 mai 2012

UE: Fumatul ucide aproape 700.000 de oameni, în fiecare an


Consumul de tutun reprezintă, în Uniunea Europeană (UE) cea mai importantă cauză individuală de mortalitate care poate fi evitată, fiind  responsabil de aproape 700.000 de decese premature în fiecare an în UE.
În ajunul Zilei mondiale fără tutun, Comisia Europeană publică un studiu UE privind atitudinile față de consumul de tutun. În medie, 60% dintre cetățeni susțin adoptarea de măsuri pentru a face consumul de tutun mai puțin vizibil și atrăgător, precum renunțarea la expunerea produselor din tutun în magazine sau reducerea utilizării de arome și coloranți atractivi. În același timp, alte cifre reprezintă motive de îngrijorare: 28% din cetățenii UE în vârstă de 15 ani și mai mult fumează, iar 70% dintre fumători și foști fumători au început înainte de vârsta de 18 ani.
Printre constatările din sondajul UE privind atitudinea europenilor față de consumul de tutun se numără:
  • Numărul de țigări fumate zilnic este de 14,2, ceea ce reprezintă o ușoară scădere față de sondajul precedent (2009) (14,4 țigări/zi);
  • Jumătate din populația UE nu a fumat niciodată: prevalența nu a evoluat în ultimii trei ani;
  • 61% din fumătorii actuali au încercat deja să renunțe la fumat, inclusiv 1 din 5 în anul precedent sondajului;
  • Deși a existat o scădere cu 17% a proporției de persoane expuse la fumul de tutun în restaurante și baruri, 14% dintre cetățenii UE au continuat să relateze că au fost expuși la fumat în restaurante și 28% în baruri și cafenele în ultimele 6 luni;
  • 73% din cetățenii UE se pronunță în favoarea introducerii unor elemente de siguranță pentru a stopa comerțul ilicit cu țigări, chiar dacă acestea devin mai scumpe;
  • 33% din fumătorii și foștii fumători din UE susțin că avertismentele legate de sănătate de pe pachetele de țigări au/au avut un impact asupra atitudinilor și comportamentelor lor față de fumat.
Ca parte a campaniei sale de sensibilizare, Comisia a lansat în 2011 campania „Ex-fumătorii sunt de neoprit”. Campania intră în prezent într-o nouă fază, în care consolidează succesul înregistrat în primul an. Un program reînnoit care respectă strategia inițială a campaniei „Ex-fumătorii sunt de neoprit” ar trebui să obțină schimbări prin schimbarea accentului de pe consecințele negative pentru sănătate asociate cu fumatul pe beneficiile obținute de „ex-fumători”, motivând astfel bărbații și femeile din întreaga Europă să renunțe la fumat.
Sursa: Reprezentanța Comisiei

Niciun comentariu: