Consumul
de tutun reprezintă, în Uniunea Europeană (UE) cea mai importantă cauză
individuală de mortalitate care poate fi evitată, fiind responsabil de aproape 700.000 de decese premature în fiecare an în UE.
În ajunul Zilei mondiale
fără tutun, Comisia Europeană publică un studiu UE privind atitudinile față de
consumul de tutun. În medie, 60% dintre cetățeni susțin adoptarea de măsuri
pentru a face consumul de tutun mai puțin vizibil și atrăgător, precum
renunțarea la expunerea produselor din tutun în magazine sau reducerea
utilizării de arome și coloranți atractivi. În același timp, alte cifre
reprezintă motive de îngrijorare: 28% din cetățenii UE în vârstă de 15 ani și
mai mult fumează, iar 70% dintre fumători și foști fumători au început înainte
de vârsta de 18 ani.
Printre
constatările din sondajul UE privind atitudinea europenilor față de consumul de
tutun se numără:
- Numărul de țigări fumate zilnic este de 14,2, ceea ce reprezintă o ușoară scădere față de sondajul precedent (2009) (14,4 țigări/zi);
- Jumătate din populația UE nu a fumat niciodată: prevalența nu a evoluat în ultimii trei ani;
- 61% din fumătorii actuali au încercat deja să renunțe la fumat, inclusiv 1 din 5 în anul precedent sondajului;
- Deși a existat o scădere cu 17% a proporției de persoane expuse la fumul de tutun în restaurante și baruri, 14% dintre cetățenii UE au continuat să relateze că au fost expuși la fumat în restaurante și 28% în baruri și cafenele în ultimele 6 luni;
- 73% din cetățenii UE se pronunță în favoarea introducerii unor elemente de siguranță pentru a stopa comerțul ilicit cu țigări, chiar dacă acestea devin mai scumpe;
- 33% din fumătorii și foștii fumători din UE susțin că avertismentele legate de sănătate de pe pachetele de țigări au/au avut un impact asupra atitudinilor și comportamentelor lor față de fumat.
Ca
parte a campaniei sale de sensibilizare, Comisia a lansat în 2011 campania
„Ex-fumătorii sunt de neoprit”. Campania intră în prezent într-o nouă fază, în
care consolidează succesul înregistrat în primul an. Un program reînnoit care
respectă strategia inițială a campaniei „Ex-fumătorii sunt de neoprit” ar
trebui să obțină schimbări prin schimbarea accentului de pe consecințele
negative pentru sănătate asociate cu fumatul pe beneficiile obținute de
„ex-fumători”, motivând astfel bărbații și femeile din întreaga Europă să
renunțe la fumat.
Sursa: Reprezentanța
Comisiei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu