marți, 29 mai 2012

CE: Plan pentru o mai bună protecţie a consumatorilor


Comisia Europeană (CE) propune o abordare amplă cu privire la siguranţa şi protecţia consumatorilor, vizând, printre altele, o mai bună informare a cumpărătorilor şi sprijinirea acestora în caz de litigii.
Cheltuielile de consum reprezintă peste jumătate din PIB-ul UE. În condiţiile în care s-ar spori încrederea consumatorilor, acest sector ar putea avea, aşadar, un impact semnificativ asupra competitivităţii şi creşterii economice. Strategia de stimulare a încrederii consumatorilor şi a creşterii economice îşi propune, pentru următorii doi ani:
  • să sporească siguranţa consumatorilor, prin adoptarea unor reglementări mai stricte şi monitorizarea mai eficientă a pieţei
  • să pună la dispoziţia cumpărătorilor mai multe informaţii (de exemplu, care este costul real al unui credit de consum sau instituţia la care pot depune o reclamaţie)
  • să accelereze aplicarea legislaţiei şi să faciliteze accesul la diferite căi de atac în caz de litigii
  • să alinieze drepturile consumatorilor la schimbările care intervin la nivelul societăţii - trebuie să adaptăm legislaţia la era digitală, să luăm în calcul nevoile consumatorilor vulnerabili şi să facilităm alegerea de produse şi servicii durabile.
Strategia urmăreşte să sporească protecţia şi siguranţa consumatorilor, în special în sectorul financiar, energetic şi alimentar, precum şi în domeniul călătoriilor şi al cumpărăturilor on-line.
Comisia a înaintat anul trecut şi o serie de propuneri care să pună la dispoziţia consumatorilor modalităţi de soluţionare extrajudiciară a litigiilor
. Astfel, toţi consumatorii vor putea recurge la mecanismul de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL), în cadrul căruia o parte terţă propune o soluţie sau joacă rolul de mediator între cumpărător şi comerciant.
Consumatorii care fac achiziţii on-line din altă ţară a UE vor putea apela la un sistem de soluţionare on-line a litigiilor (SOL) - procesul este asemănător cu SAL, dar se desfăşoară exclusiv pe cale electronică.
Toate aceste propuneri vin în completarea mecanismelor existente, lansate de UE pentru a sprijini soluţionarea litigiilor transfrontaliere dintre consumatori şi comercianţi.
Sursa: Comisia Europeană

Niciun comentariu: