Comisia Europeană (CE) a
adoptat primul său „bilanț de sănătate”, o imagine de ansamblu efectuată
bianual privind funcționarea spațiului Schengen, care va contribui la
consolidarea orientării și cooperării politice dintre țările participante.
Raportul este însoțit de
orientări care urmăresc să asigure o interpretare și o punere în aplicare
coerente a aspectelor selectate, în spirit de solidaritate.
Pe
parcursul celor șase luni acoperite de raport, au fost reintroduse controale la
frontierele interne doar de două ori: de către Franța, la frontiera sa cu
Italia (pentru summitul G20 din 3-4 noiembrie 2011) și de către Spania, la
frontiera sa cu Franța și la aeroporturile din Barcelona și Girona (cu ocazia
reuniunii Băncii Centrale Europene din 2-4 mai 2012). Comisia va continua să
asigure aplicarea integrală a normelor UE, în special în ceea ce privește
controalele poliției și restricțiile impuse de aceasta la frontierele interne.
În
mai multe state participante, au fost efectuate verificări (prin intermediul
mecanismului de evaluare Schengen) ale aplicării corecte a normelor în ceea ce
privește: frontierele aeriene în Ungaria, Malta și Slovenia, vizele în
Republica Cehă, Ungaria, Malta și Slovenia, SIS/Sirene în Finlanda și Suedia,
cooperarea polițienească în Malta, Slovenia, Suedia, Islanda și Norvegia și
protecția datelor în Republica Cehă, Ungaria, Polonia, Slovacia și Islanda.
Deși raportul indică faptul că, în unele cazuri, mai sunt încă aspecte care pot
fi ameliorate, niciuna dintre evaluări nu a precizat tipul de deficiențe care
ar necesita o acțiune imediată din partea Comisiei.
Comisia Europeană subliniază
necesitatea ca statele membre să informeze în timp util celelalte state membre
și Comisia cu privire la deciziile pe care intenționează să le ia în ceea ce
privește eliberarea unor permise de ședere. Dacă un migrant nu îndeplinește
condițiile necesare pentru a putea călători în spațiul Schengen, statul membru
care eliberează un permis de ședere (temporar) ar trebui să opteze pentru
eliberarea unui permis de ședere (provizoriu) care nu este echivalentul unei
vize Schengen de scurtă ședere. Statele membre ar trebui să aducă la cunoștința
deținătorilor unor astfel de documente, într-un mod adecvat și eficient,
condițiile în care pot (sau nu pot) să călătorească în spațiul Schengen.
În prezent, peste 400 de
milioane de europeni beneficiază de posibilitatea de a călători fără pașaport
în spațiul Schengen. În condițiile în care cetățenii europeni efectuează peste
1,25 de miliarde de călătorii anual, sunt necesare măsuri de vigilență pentru a
apăra dreptul la liberă circulație al acestora.
Sursa: Reprezentanța
Comisiei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu