vineri, 23 martie 2012

Mediu: CE propune norme legislative mai stricte privind dezmembrarea navelor

Comisia Europeană (CE) a propus o serie de noi norme menite să garanteze că navele europene vor fi reciclate exclusiv în instalații ecologice și sigure pentru lucrători, fiind propus un sistem de control, certificare și autorizare aplicabil în cazul navelor maritime comerciale mari care arborează pavilionul unui stat membru al Uniunii Europene (UE).

Peste 1 000 nave comerciale vechi de mari dimensiuni, cum ar fi petrolierele și navele container, sunt reciclate în fiecare an pentru a se obține fier vechi, însă numeroase nave europene ajung să fie dezmembrate în instalații necorespunzătoare pe plajele cu maree din Asia de Sud. În majoritatea cazurilor, aceste instalații nu respectă măsurile de siguranță și de protecție a mediului necesare pentru a gestiona materialele periculoase aferente navelor scoase din uz. Printre acestea se numără: azbestul, bifenilii policlorurați (PCB), tributilstaniu și reziduuri de hidrocarburi. Acest lucru duce la un număr ridicat de accidente și de riscuri pentru sănătatea lucrătorilor și provoacă daune importante mediului.

Noile norme, care vor lua forma unui regulament, propun un sistem de control, certificare și autorizare aplicabil în cazul navelor maritime comerciale mari care arborează pavilionul unui stat membru al UE. Regulamentul respectiv va viza întregul ciclu de viață al navelor, de la construcție la exploatare și reciclare.

În temeiul noului sistem, navele europene vor trebui să elaboreze un inventar al materialelor periculoase prezente la bord și să depună cerere pentru emiterea unui certificat de inventar. Cantitatea de deșeuri periculoase prezente la bord (inclusiv în reziduurile de încărcătură, în păcură etc.) trebuie redusă înainte ca nava să fie trimisă într-o instalație de reciclare.

Instalațiile de reciclare a navelor vor trebui să îndeplinească o serie de cerințe în materie de siguranță și de protecție a mediului pentru a fi incluse pe o listă a instalațiilor autorizate la scară mondială. Navele europene vor putea fi reciclate numai în cadrul instalațiilor aflate pe lista respectivă. O parte dintre cerințele care trebuie respectate de instalațiile de reciclare a navelor sunt mai stricte decât cele prevăzute de Convenția de la Hong Kong. Acest lucru va asigura o mai bună trasabilitate a navelor europene și va garanta că deșeurile rezultate din dezmembrare (și orice materiale periculoase pe care le conțin) sunt gestionate în mod ecologic.

Consiliul și Parlamentul European urmează să discute pe marginea propunerii Comisiei.

Sursa: Reprezentanța Comisiei

Niciun comentariu: