Statele membre trebuie să facă mai
multe eforturi dacă doresc să atingă obiectivele educaționale ale Strategiei
Europa 2020 de reducere la sub 10% a ratei abandonului școlar timpuriu și de
creștere a proporției de tineri absolvenți cu diplomă la cel puțin 40%, conform
cifrelor pe 2011 publicate de Eurostat.
Acestea arată că s-au înregistrat
progrese în statele membre, dar că există încă puternice disparități între ele
și că nu este nici pe departe sigur că UE va reuși să-și îndeplinească
obiectivele pentru 2020: rata celor care abandonează de timpuriu școala este de
13,5% în prezent, față de 14,1% în 2010 și 17,6% în 2000. În 2011, 34,6% dintre
persoanele cu vârsta între 30 și 34 de ani din UE dețineau o diplomă, față de
33,5% în anul anterior și respectiv 22,4% în 2000.
„Statele membre trebuie să se
concentreze asupra reformelor și să-și intensifice eforturile de punere în
aplicare a unor strategii cuprinzătoare de combatere a abandonului școlar
timpuriu. Ar trebui stimulat accesul la învățământul superior, concomitent cu o
creștere a calității sale. Dotarea tinerilor cu aptitudinile și calificările
adecvate va ajuta Europa să lupte împotriva șomajului în rândul populației
tinere, să depășească criza și să profite la maximum de posibilitățile oferite
de economia bazată pe cunoaștere. Dar o condiție de bază a succesului pe termen
lung este realizarea de investiții serioase în educație și formare: fără
finanțare adecvată, Europa nu poate câștiga lupta globală pentru creștere
economică, locuri de muncă și competitivitate”, a declarat Androulla Vassiliou,
comisarul european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret.
Deși ultimele cifre indică progrese în contextul ambelor
obiective, Comisia este îngrijorată că acest lucru nu se datorează reformelor,
care produc efecte pe termen lung, ci sunt mai curând rezultatul șomajului în
rândul tinerilor, care a făcut ca mulți dintre aceștia să rămână mai multă
vreme în sistemul de educație și formare. Un alt motiv de îngrijorare este
acela că obiectivele stabilite de statele membre nu sunt suficiente pentru ca
UE să-și poată îndeplini țintele globale.
În ceea ce privește abandonul școlar
timpuriu, definit ca procentajul de tineri între 18 și 24 de ani care dețin cel
mult calificări de nivel gimnazial și nu mai participă la nicio formă de
învățământ sau formare, 11 state membre au depășit referința de 1, iar Malta
(33,5%), Spania (26,5%) și Portugalia (23,2%) au cele mai mari rate de abandon
școlar, dar au înregistrat progrese semnificative în ultimii ani. Alte state
membre care au reușit să reducă abandonul școlar timpuriu sunt Cipru (11,2%),
Letonia (11,8%) și Bulgaria (12,8%).
13 state membre au o rată de absolvire
de studii superioare care depășește ținta de 40%. Printre țările cu un nivel
redus de absolvire, Slovenia (37,9%), Letonia (35,7%), Ungaria (28,1%),
Portugalia (26,1%), Republica Cehă (23,8%) și România (20,4%) au înregistrat
toate o creștere anuală de două puncte procentuale a acestui nivel. În schimb,
Grecia (28,9%), Austria (23,8%) și Italia (20,3%) au cunoscut creșteri de doar
o jumătate de punct procentual sau chiar mai mici, iar Bulgaria (27,3%) și
Malta (21,1%) au înregistrat chiar o scădere a ratei de absolvire a
învățământului superior. În aceeași perioadă, Polonia (36,9%), Germania (30,7%)
și Slovacia (23,4%) au cunoscut ușoare creșteri ale acestor procente.
Sursa: Comisia Europeană
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu