joi, 7 iunie 2012

UE ar putea să rateze ținta de reducere a abandonului școlar sub 10%, până în 2020


Statele membre trebuie să facă mai multe eforturi dacă doresc să atingă obiectivele educaționale ale Strategiei Europa 2020 de reducere la sub 10% a ratei abandonului școlar timpuriu și de creștere a proporției de tineri absolvenți cu diplomă la cel puțin 40%, conform cifrelor pe 2011 publicate de Eurostat.
Acestea arată că s-au înregistrat progrese în statele membre, dar că există încă puternice disparități între ele și că nu este nici pe departe sigur că UE va reuși să-și îndeplinească obiectivele pentru 2020: rata celor care abandonează de timpuriu școala este de 13,5% în prezent, față de 14,1% în 2010 și 17,6% în 2000. În 2011, 34,6% dintre persoanele cu vârsta între 30 și 34 de ani din UE dețineau o diplomă, față de 33,5% în anul anterior și respectiv 22,4% în 2000.
„Statele membre trebuie să se concentreze asupra reformelor și să-și intensifice eforturile de punere în aplicare a unor strategii cuprinzătoare de combatere a abandonului școlar timpuriu. Ar trebui stimulat accesul la învățământul superior, concomitent cu o creștere a calității sale. Dotarea tinerilor cu aptitudinile și calificările adecvate va ajuta Europa să lupte împotriva șomajului în rândul populației tinere, să depășească criza și să profite la maximum de posibilitățile oferite de economia bazată pe cunoaștere. Dar o condiție de bază a succesului pe termen lung este realizarea de investiții serioase în educație și formare: fără finanțare adecvată, Europa nu poate câștiga lupta globală pentru creștere economică, locuri de muncă și competitivitate”, a declarat Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret.
Deși ultimele cifre indică progrese în contextul ambelor obiective, Comisia este îngrijorată că acest lucru nu se datorează reformelor, care produc efecte pe termen lung, ci sunt mai curând rezultatul șomajului în rândul tinerilor, care a făcut ca mulți dintre aceștia să rămână mai multă vreme în sistemul de educație și formare. Un alt motiv de îngrijorare este acela că obiectivele stabilite de statele membre nu sunt suficiente pentru ca UE să-și poată îndeplini țintele globale.
În ceea ce privește abandonul școlar timpuriu, definit ca procentajul de tineri între 18 și 24 de ani care dețin cel mult calificări de nivel gimnazial și nu mai participă la nicio formă de învățământ sau formare, 11 state membre au depășit referința de 1, iar Malta (33,5%), Spania (26,5%) și Portugalia (23,2%) au cele mai mari rate de abandon școlar, dar au înregistrat progrese semnificative în ultimii ani. Alte state membre care au reușit să reducă abandonul școlar timpuriu sunt Cipru (11,2%), Letonia (11,8%) și Bulgaria (12,8%).
13 state membre au o rată de absolvire de studii superioare care depășește ținta de 40%. Printre țările cu un nivel redus de absolvire, Slovenia (37,9%), Letonia (35,7%), Ungaria (28,1%), Portugalia (26,1%), Republica Cehă (23,8%) și România (20,4%) au înregistrat toate o creștere anuală de două puncte procentuale a acestui nivel. În schimb, Grecia (28,9%), Austria (23,8%) și Italia (20,3%) au cunoscut creșteri de doar o jumătate de punct procentual sau chiar mai mici, iar Bulgaria (27,3%) și Malta (21,1%) au înregistrat chiar o scădere a ratei de absolvire a învățământului superior. În aceeași perioadă, Polonia (36,9%), Germania (30,7%) și Slovacia (23,4%) au cunoscut ușoare creșteri ale acestor procente.
Sursa: Comisia Europeană

Niciun comentariu: