Ministrul afacerilor europene,
Leonard Orban, a semnat, la 27 iunie 2012, un prim acord pentru servicii de
consultanță în baza memorandumului de înțelegere încheiat cu Banca Mondială
(BM) pentru asistență tehnică în vederea creșterii ratei de absorbție a
fondurilor structurale și de coeziune în intervalul 2007-2013, precum şi în
viitorul exerciţiu bugetar al Uniunii Europene, 2014-2020.
Conform
acordului, experți internaționali vor efectua, în termen de cel mult nouă luni,
o analiză independentă a modului în care instituţii externe sistemului de gestionare
a instrumentelor structurale din România intervin în diverse etape ale
pregătirii şi implementării proiectelor finanțate din fonduri europene. Pe baza
analizei - care se va concentra asupra domeniului investițiilor publice - se va
elabora un set de recomandări de îmbunătățire a legislației.
Documentul semnat din partea Băncii
Mondiale de către François Rantrua, şeful Biroului pentru România al acestei
bănci, se numește „Acord pentru servicii de consultanţă privind îmbunătăţirea
cadrului naţional pentru pregătirea şi implementarea proiectelor privind
investiţiile publice între Ministerul Afacerilor Europene în calitate de
Beneficiar şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare”. Banca Internațională pentru Reconstrucție și
Dezvoltare (BIRD) este una dintre cele cinci organizații care formează Grupul
Băncii Mondiale.
Cheltuielile aferente acestui
contract vor fi acoperite din fondurile structurale
şi de coeziune de care beneficiază România, respectiv Programul
Operaţional Asistenţă Tehnică (POAT) şi axele prioritare de asistenţă tehnică
din cadrul celorlalte programe operaţionale. Plafonul maxim al acordului de servicii de
consultanţă este de 781.200 de euro, sumă exceptată de la plata de taxei pe
valoarea adăugată (Banca Mondială este un organism financiar internaţional care
nu este plătitor de TVA).
Acordul semnat la
27 iunie 2012 prevede realizarea unui raport de analiză care să conţină:
a.
un inventar al tuturor instituţiilor şi legislaţiei cu
impact asupra proiectelor de investiţii finanţate din instrumente structurale
(analiza va ţine cont de tipul beneficiarilor, tipul proiectelor şi sectoarele
principale de accesare a acestor fonduri);
b.
o descriere a duratelor, fluxului documentelor,
costurilor în funcţie de etapele de
dezvoltare ale unui proiect (pregătire, aprobare, implementare);
c.
o analiză comparativă a cadrului de promovare a
investiţiilor în alte state membre ale Uniunii Europene;
d.
propuneri concrete de modificare a legislaţiei naţionale
în vigoare vizând: simplificarea obţinerii/eliminarea unor avize; introducerea
unor noi reglementări; scurtarea duratei de analizare a unor documente;
eliminarea/reducerea unor taxe plătite de instituţii publice altor instituţii
publice ş.a.
Legislația
analizată va fi legată de următoarele instituţii:
-
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului –
departamentul de construcţii şi de lucrări publice (inclusiv Inspectoratul de
Stat în Construcţii)
-
Ministerul Mediului şi Pădurilor – inclusiv instituţiile
subordonate/coordonate (Agenţiile de protecţia mediului, Autoritatea Naţională
„Apele Române”)
-
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
-
Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional
-
Ministerul Finanţelor Publice
-
Ministerul Administraţiei şi Internelor
-
Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri -
inclusiv instituţiile subordonate/coordonate
-
Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul
Energiei
În cazul
în care în urma analizei sunt identificate domenii de reglementare aflate în
responsabilitatea altor instituţii, acestea vor fi incluse în analiză.
Sursa:
Ministerul Afacerilor Europene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu