joi, 7 iulie 2011

Scanerele corporale: eurodeputaţii doresc securitate, dar nu cu orice preţ

Scanerele corporale ar trebui să fie permise în Uniunea Europeană (UE) doar dacă respectă sănătatea, intimitatea şi demnitatea pasagerilor, potrivit unei rezoluţii PE, adoptată miercuri, 6 iulie 2011.

Deputaţii europeni au spus că scanarea corporală poate ameliora securitatea în aeroporturi, dar că aceasta trebuie să fie voluntară. Eurodeputaţii au cerut ca aparatele să respecte intimitatea şi demnitatea pasagerilor şi să nu fie riscante pentru sănătate.

În curând, Comisia Europeană va propune reguli ce vor adăuga scanerele corporale pe lista metodelor de percheziţie autorizate la nivel UE. Parlamentul European are dreptul să respingă această decizie în trei luni; dacă propunerea va fi aprobată, statele membre vor decide dacă folosesc sau nu scanerele corporale pe teritoriul lor.

Comisia Europeană va prezenta în vară reguli ce vor autoriza scanarea corporală, însă statele sunt cele care vor decide dacă aceasta se poate folosi pe teritoriul lor. Parlamentul European va avea drept de veto asupra noilor reguli, în momentul de faţă exprimându-şi opinia asupra acestei teme.

Deputaţii europeni de la comisia pentru transport au cerut ca scanerele corporale permise să nu folosească raze X, iar oamenii să nu fie expuşi la radiaţiile ionizante. În ceea ce priveşte intimitatea pasagerilor, eurodeputaţii au cerut să nu fie produse imagini ale corpului, în locul acestora fiind folosite imagini schiţate, şi interzicerea stocării imaginilor.

Performanţa de detectare a scanerelor de securitate este mai mare decât cea oferită de actualele detectoare de metale, în special în ceea ce priveşte obiectele nemetalice şi lichidele. Este important însă ca pasagerii să poată să refuze scanarea corporală şi să opteze pentru alte metode care asigură acelaşi nivel de securitate - de exemplu percheziţia manuală. Statele vor acoperi costurile adiţionale ale noilor măsuri de securitate, iar în aeroporturile UE, scanările vor fi reduse la una pe pasager şi bagaj.

Sursa: Parlamentul European

Niciun comentariu: