Două studii realizate pentru Comisia
Europeană cu privire la ucenicii și stagii în toate statele membre ale UE
recomandă că aceste programe ar trebui să răspundă mai bine cerințelor pieței
forței de muncă, să fie mai bine adaptate la necesitățile întreprinderilor și
să ofere mai multe garanții în ceea ce privește calitatea și perspectivele
pentru tineri.
Rezultatele studiilor vor fi utilizate
pentru pregătirea a două inițiative ale Comisiei până la sfârșitul anului 2012:
un proiect de recomandare a Consiliului privind garanțiile pentru tineret,
pentru a garanta că tinerii sunt fie încadrați profesional, fie urmează un
program educațional sau de formare în termen de patru luni de la ieșirea lor
din sistemul de învățământ, precum și definirea unui cadru de calitate pentru
stagii.
Studiul referitor la ucenicii recomandă asigurarea:
·
unor
standarde de calitate omogene pentru studii de tip ucenicie
·
unui
echilibru între competențele profesionale specifice și aptitudinile și
competențele generale
·
implicării
partenerilor sociali în conceperea și organizarea uceniciilor, deoarece acesta
este un factor esențial pentru succesul lor și
·
unor
inițiative adoptate împreună cu studenții pentru a îmbunătăți imaginea generală
a sistemului de învățământ profesional.
Studiul privind stagiile indică faptul că:
·
este
necesară o definiție clară a stagiilor la nivelul UE
·
în
cazul în care este posibil, stagiile ar trebui să aibă loc în cadrul programei
de învățământ, mai degrabă decât după terminarea studiilor
·
ar
trebui depuse eforturi concertate atât la nivelul UE, cât și la nivel național,
pentru a spori oferta de stagii, în special în IMM-uri
·
este
nevoie de sprijin financiar pentru stagiari, îndeosebi pentru cei care provin
din medii mai puțin privilegiate și
·
ar
trebui să se ia măsuri pentru a încuraja procese de recrutare deschise și
transparente pentru stagii.
Uceniciile sunt definite ca
programe de educație și formare profesională inițială (EFPI) „duale” care
combină și alternează formarea în întreprindere (perioade de experiență de
muncă practică la locul de muncă) cu învățământul școlar (perioade de
învățământ teoretic/practic urmate într-o școală sau într-un centru de
formare), a căror finalizare cu succes duce la obținerea unei certificări EFPI
recunoscute la nivel național. De cele mai multe ori, există o relație
contractuală între angajator și ucenic. Experiența arată că în țările în care
există astfel de programe de ucenicie, tinerii au mai multe șanse privind o
tranziție ușoară de la școală către locul de muncă. Sistemele duale de
învățământ există în mai multe state membre ale UE (cele mai frecvente în
Austria, Germania și Danemarca, dar și în Țările de Jos, Franța și Slovenia).
Stagiile sunt definite ca fiind experiențe de
muncă limitate în timp, care includ o componentă educațională. Ele au obiective
similare cu uceniciile: sprijinirea tranziției de la școală către locul de
muncă oferind experiență practică, cunoștințe și competențe care completează
învățământul teoretic. Acestea pot reprezenta o parte a unor programe de
învățământ superior. Pentru unele profesii (de exemplu, medici, avocați,
profesori), precum și în multe alte programe de învățământ universitar,
stagiile sunt un element obligatoriu în cadrul studiilor. Însă există o
tendință tot mai mare în rândul tinerilor de a efectua stagii postuniversitare
care implică doar stagiarul și angajatorul și nu sunt legate de o programă de
studii sau de o procedură de absolvire.
Sursa: Comisia Europeană
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu